de Tudor Dumitrascu

Cea mai mare frica a bisericii crestine din toate timpurile a fost decaderea din dreptul de a detine monopolul neconditionat al interpretarii Evangheliilor. Sau, ce ineamna Pastele in varianta sexo-marxista.

De ce sexo-marxista? Pentru ca daca apuci sa emiti o propozitie ca „Eu sunt crestin, dar as vrea ca Biserica sa fie mai…” si inainte sa termini se repede Baconschi spumegand ca esti un satanist leninist bolsevic-mansevic si trotkist zvarlit din tata sef de lagar in Gulag si mama Zoia Kosmodemianskaya, nu-l lua in seama chiar adliteram. De fapt el te face eretic – adica tot ce poate fi mai rau ever – dar ii e rusine sa sune ca Torquemada in secolul 21. Ar fi prea pe fata doar un habotnic.

Ereticul este reinterpretatorul, descoperitorul altor sensuri, unele doar in nuanta, nici macar de sens. El nu este apostatul – adica cel care se dezice de religie, ateul, si nici paganul, dar este varianta cea mai inspaimantatoare pentru biserica oficiala – e unul care are o proprie versiune a simbolisticii biblice. Pentru ca, la fel ca-n orice forma de monopol, o crapatura in monolit poate sa insemne faramarea lui, istoria Bisericii numita a lui Hristos este o lunga si neterminata lupta impotriva ereziei. Cel mai important moment ecumenic din ultimii 2000 de ani – Conciliul de la Nicea din 325, cel care a pus bazele produsului de marketing oficial – a interpretarii dezirabile a vietii Mantuitorului – dogma crestina – a avut ca logica teama de erezie. Prea multi interpretatori. Oficial au fost lichidati.

Exista insa un Paste si pentru noi, ereticii. Care nu suntem neaparat arianisti, nestorieni sau alte bande rivale din timpuri de mult apuse. Suntem crestinii care cica si au cam luat-o-n cap cu interpretarea. De exemplu credem ca Jesus ne invata sa mind our own business. Sa lasam pe fiecare cu lectia pe care si o poarta fara sa judecam, iar ajutorul sa-l dam din suflet celor in nevoie, nitel mai umil si fara poze pe Instagram. Ba chiar ne spune textual ca in credinta epatata si izbita cu caramida in piept e cea mai mare.ipocrizie si vanitate. La fel in ipostaza de inalta autoritate morala in care se cred unii. Ca cel care lupta si greseste, care se ridica si greseste din nou e mult mai merituos decat merituosul by default din borcan care nu intelege nimic. Ca nu poti fi kind si drept cand asta se refera.doar la tine si ai tai, si multe altele atent mistificate si nuantate in dogma care ne imparte foarte precis in buni si rai, dar poate cea mai importanta este lectia invierii.

Iar istoria Invierii este cea a unui zeu care a avut curajul din Atotputernicia lui de a se pune in pielea unui om. Acesta este simplificat sensul patimilor lui Hristos. Celebrarea suprema a umanitatii de catre divinitate. Un simplu om macinat de frica, de indoiala, de durere. Cum ai putea sa ierti daca nu treci prin asta? Ce-ai mantui de fapt? Povestea Invierii nu e despre cine l-a crucificat pe Hristos – probabil cel mai sangeros follow up din Istorie al unui eveniment biblic. Este despre cum divinitatea parcurge slabiciunile noastre. Fizice, spirituale, pana si politice. Si le traieste intocmai. Doar astfel si nu altfel isi poate intelege creatia, abandonandu se ei. Are nenumarate momente in care se poate salva, dar n-o face iar misiunea nu era sa dea skip si save, ci sa faca drumul pana la capat. Omul nu are plase de salvare. Iar latura divina a lui Hristos este de fapt o povara. Pentru ca spre deosebire de om, El stie ce va urma.

Ai fi putin mai bun, intr-o astfel de cheie de interpretare? Stiind ca mantuirea ta nu este in mana unei entitati reci si imortale, ci a cuiva care s -a indoit, temut, suferit ca tine? Ca demn este cel care urca treptele, nu cel care merge pe.banda rulanta cu scrisoare de recomandare de la pastratorii dogmatici ai interpretarii? Ai fi mai bland cu tine si doar asa si cu ceilalti?

Mda, nasol. Unde-i Pilat, nenorocitul, romanii, unde-s fariseii, evreii, pacatosii… Pe cine linsam, pe cine blamam? In fata cui avem intaietate, mai multa morala, etica…

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.