21.7 C
București
duminică, septembrie 26, 2021

TRANSPARENȚĂ CU PERDEA

Ajungem si la controlul informatiei.

In regimurile care pun accentul pe supravegherea populatiei, informatia este o arma, in cele in care cetatenii sunt suverani, informatia este un drept.

Departajarea aceasta este esentiala si joaca un rol central in transparentizarea operatiunilor statale. De aceea, in Romania ideea de transparenta este privita ca un exercitiu retoric sau ca un demers periculos.

In discutie nu este dorinta sau refuzul politicienilor de a furniza informatia, caci acest lucru il putem rezolva simplu, ci de un mecanism de autocenzura in care acestia devin prizonieri. Venirea USR la guvernare a schimbat radical comportamentul de altadata al fostilor activisti civici. Acum ei sunt obligati sa aplice ce au criticat la antecesorii lor. Si una dintre criticile majore este transparenta in actul guvernarii. Pe care noi o intelegem ca un gest total. Adica informatiile trebuie livrate publicului fara partinire sau obturare voita.

Dificultatea apare atunci cand constati ca mecansimele de control al informatiei sunt mai complexe decat par la prima vedere.

Desi institutiile publice opereaza in principal cu informatii deschise, modelul nostru de organizare favorizeaza retinerea elementelor cheie si chiar blocarea lor. Desi nu sunt definite ca secrete, in jurul lor s-a creat un sistem de protectie pasiva.

Functionarii se feresc sa intre in coliziune cu o potentiala suspiciune de livrare neautorizata de informatii. Si, de aici, se creeaza o retea uriasa de “aparatori” ai datelor vehiculate in interiorul institutiilor statului. Vlad Voiculescu a incercat sa sparga acest monopol. Nu cunosc motivul sau real, daca acesta este altul decat cel declarat, cum ar fi, de exemplu, asigurarea controlului exclusiv asupra fondurilor publice alocate campaniei pentru mediatizarea masurilor de vaccinare a populatiei. Dar este evident ca asa zisa divulgare a unor informatii de interes public nu poate produce prejudicii, tocmai fiindca sunt destinate publicului.

Este doar o teama a sistemului de protectie care este nevoit sa justifice anumite decizii sensibile. Numarul de centre de vaccinare era cunoscut, dar repartizarea lor si ponderea intre cele pentru civili si cele speciale, nu. Intamplator, in discutie a survenit si o posibila deconspirare a unei unitati militare. Insa aceasta este doar vina celor care au introdus o astfel de locatie in sistemul public de date.

„Toate datele care țin de cheltuirea banului public ar trebui să fie transparente, făcute publice. Dacă există vreun motiv pentru ca anumite date să nu fie făcute publice, atunci acea autoritate care consideră asta poate să se exprime public. Vlad Voiculescu, ministrul sanatatii 

„Am avut o discuţie cu şeful Corpului de control în această dimineaţă. Se autosesizează să vadă dacă au fost respectate toată legislaţia, avizele dacă au fost luate şi vom vedea.”

Florin Cîţu, premier

Din reactia sefului Guvernului care a trimis Corpul de control la verificari reiese clar cine are acces direct la deciziile premierului. Inclusiv reactia ministrilor de interne si al apararii devoaleaza unde se gaseste nucleul decidentilor de forta.  Aura de invincibilitate si secretomania care inconjoara autoritatile publice centrale care opereaza datele confidentiale risca sa fie afectate. Si atunci s-a intervenit prin restabilirea adevarului pe coordonatele stabilite la inceputul operatiunii.

Comunicarea publica s-a transformat in informarea controlata a publicului.

Ministrul sanatatii si anturajul sau au devenit incomozi si, prin urmare, o tinta. Desigur ca a fost usor sa le fie speculate erorile de comunicare, cum ar fi folosirea unor simboluri religioase ciuntite sau accesul (neautorizat, la prima vedere) in baze de date cu acces limitat.

 „În spatele ecranelor suntem oameni, iar oamenii greșesc. Vă promitem că o să fim mult mai atenți în viitor, că învățăm din greșelile pe care le facem, mici sau mari”, din comunicatul Ministerului Sanatatii.

Dupa aceasta recunoastere a greselilor, doi colaboratori ai ministrului au fost indepartati. Dar, nimeni din tabara adversa nu a plecat si nici nu a recunoscut vreo greseala. Pentru ca acolo nu exista transparenta. Militarii nu sunt obisnuiti sa raspunda in fata publicului. Cel mult isi rezolva in interior disputele sau isi asuma responsabilitatile. De aceea, statele democratice au decis sa aiba conduceri civile in sistemul de forte militare si sa exercite un control riguros asupra componentelor armate, de ordine publica si siguranta nationala.

In final, mai amintesc de un mecanism de protectie nou aparut, care, in loc sa aduca claritate in transparenta publica, favorizeaza secretomania. Este vorba de regulamentul GDPR. In restul lumii, acesta ii protejeaza pe cetateni de intruziunea unor entitati in viata privata a individului, in timp ce, in Romania, a devenit o armura impotriva presei si a cetatenilor. Din pacate, GDPR este cea mai eficienta arma de blocare a acesului la informatii publice la care contribuie deopotriva institutii si indivizi plasati in pozitii de raspundere.

Claudiu Lucaci

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.

Cele mai noi

Din aceeasi categorie

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.