Desi sunt constrans de multe obligatii de rezerva sau de abtinere, voi cauta sa exprim un punct de vedere calificat in dezbaterea nationala privind rolul si eficienta serviciilor publice de radio si televiziune.

In cei 27 de ani de activitate in TVR, am cunoscut in detaliu aceasta institutie. Si nu doar la suprafata sau de pe margine. Trec peste performanta echipelor manageriale sau conflictul intre persoane si grupuri interesate sa acapareze puterea ori resursele interne. Incerc sa lamuresc chestiuni de ordin strategic.

In primul rand, pozitionarea in spatiul public a acestui serviciu universal. Suntem tributari unei legi inadecvate vremurilor. Din 1994 si pana azi, TVR continua sa functioneze ca o televiziune de stat. Obligata sa performeze intr-un mediu concurential acerb, dar cu instrumente destinate unei institutii publice.

Apoi, modalitatea in care sunt numiti administratorii sai (membrii Consiliului de administratie) si puterea discretionara acordata legal conducatorului sau (dupa un model desuet al anilor ’90, preluat din mediul de afaceri francez, presedinte-director general) sunt frane puternice in dezvoltarea organizatiei.

Eliminarea taxei universale ca venit principal pentru formarea bugetului anual si trecerea la bugetul de stat a avut un rost de salvare de la faliment: s-a anulat o datorie de 150 de milioane de euro. Dar in ciuda opiniei generale (milioane de oameni si firme pretindeau ca platesc taxa radio tv, insa, in realitate, erau evazionisti), autonomia institutiei nu poate fi asigurata prin dependenta de bugetul public. Fie pentru ca esti nevoit sa te supui rigorilor contabile specifice institutiilor statului si atunci este discutabila obtinerea de venituri din publicitate, fie pentru ca se instaleaza comoditatea in randul managementului, care nu mai are obligatia sa caute surse de venit si nici sa intre in concurenta cu privatii.

Si nu in ultimul rand, conteaza viziunea strategica si planurile de  dezvoltare. Aici a clacat serviciul public de televiziune. Fiindca intr-o epoca fast forward dominata de inovatii tehnologice care inlocuiesc televiziunea clasica, performanta nu este sa mentii audienta prin produse mai mult sau mai putin interesante, ci sa faci diferenta in constiinta publicului. Sa te adaptezi, prin inovare. Sa anticipezi si sa implementezi curajos. Daca ai pierdut startul in anumite momente, treci la etapa urmatoare. Faci un salt tehnologic in viitor. Nu recuperezi doar terenul pierdut, cand deja sunt altii care au avansat in adoptarea altor tehnologii.

Televiziunea se lupta cu digitalul. Iar asa cum  s-a intamplat cu radioul sau presa tiparita, nici modelul de televiziune clasica nu va supravietui. Este vremea inovatiei, a planurilor care acopera un alt orizont de timp decat cel imediat. Nu atractivitatea programelor este principala miza, ci cum convingi publicul sa te urmareasca pe tine si nu pe altul. Daca, insa, decidentii politici considera ca televiziunea publica este un loc comun pentru educatie, cultura, stiinta, informatie neutra si servicii specifice pentru asigurarea diversitatii si satisfacerea comunitatilor locale, atunci acesta este un alt model functional. Si, in acest caz, este nevoie de oameni (jurnalisti) cu o pregatire certificata in astfel de domenii, cu prestigiu profesional si moral recunoscute, cu o aplecare aparte pentru serviciul public ca bun public al societatii.

De Claudiu Lucaci

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.