21.7 C
București
duminică, septembrie 26, 2021

SERVIM PATRIA. LA SĂRBĂTORI

Aceste intamplari pot fi privite disparat, ca evenimente nefericite din viata unor oameni.

Ar fi insa simplist si periculos sa gandim astfel. Toate au un numitor comun: capacitatea de protectie sau interventie salvatoare a statului. Niciuna dintre victime n-ar fi murit sau n-ar fi suferit traume daca agentii statului si-ar fi facut datoria. Ori daca acestia ar fi prevenit producerea acelor tragedii. Principala critica poate fi adusa Ministerului afacerilor interne. In cele mai multe situatii, componentele sale au esuat in misiune. De la cei care acorda cu usurinta permise de conducere unor persoane fara abilitati pentru sofat, nu asigura masurile legale eficiente de evitare a accidentelor auto, nu au proceduri de interventie exersate sau antrenamente in conditii de actiune reala, la cei care nu invata din erorile care au dus la pierderea de vieti omenesti. Iar cel mai sfidator pentru cetatean este ca au puterea sa-l pedepseasca discretionar.

Va amintiti ca statul are monopolul fortei?

Ei bine, acesta se exercita prin agentiile sale de mentinere a ordinii si aplicare a legii. Iar cand acestea sunt invatate ca au la dispozitie coercitia fizica, pericolul folosirii arbitrare se multiplica. Nu va puteti imagina cate complicitati sunt in interiorul Ministerului de interne pentru obtinerea de avantaje si privilegii, in dauna cetateanului! Acolo a intrat cine a vrut, nu doar membrii dinastiilor politienesti. Recrutarea membrilor acestui corp de elita este o gluma. Ca si scolile absolvite de multi dintre acestia. Avem chestori/generali la 35 de ani care n-au facut o zi de teren, sefi care confunda politia cu militia, vorbitori de limbi, straine de limba romana, indivizi care gandesc ca niste interlopi.

Ce a facut Ministerul de interne in toate aceste situatii? A luat act, a facut verificari si a mai schimbat (rotit) cadrele. In realitate, nu se schimba nimic important in angrenajul sau stufos. Anul trecut era planificata o reforma a intregului aparat de ordine publica. A fost ingropata, iar consecintele se vad.

De fapt, intreaga societate are nevoie de un audit national, pe fiecare dintre componentele sale. Nu putem tolera la infinit ca sistemele publice ineficiente si potential periculoase sa perpetueze atitudini si comportamente toxice. Desi inteleg ca este exclusa cooptarea unor persoane cu gandire analitica/critica in reformarea statului, imi imaginez ziua in care fiecare administrator de sistem va dispune de un audit general si o echipa de consultanti externi organizatiei din care face parte. Rolul acestora nu este sa raspunda la angoasele si comenzile decidentilor, ci sa le ofere solutii si raspunsuri la numeroasele vulnerabilitati pe care le au.

Problema noastra este ca nu pretuim analiza, dar glorificam devotamentul.

Fie loialitatea fata de o persoana, fie fata de locul de munca. Insa oricati functionari vor veni la rand sa ocupe functii inalte, ei nu pot rezolva cauza fara o schimbare de abordare. Implicarea lor in transformarea in bine a statului este acum direct proportionala cu satisfactia cetateanului. Cu cat mai ineficienta, cu atat mai nemultumitoare. Dar cum ar sta lucrurile invers? Cu cat mai impetuoasa, cu atat mai benefica pentru public. 

Autor Claudiu Lucaci

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.

Cele mai noi

Din aceeasi categorie

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.