Jaguar Land Rover, cumpărat inițial de Ford, a fost vândut în 2007 de indianul Tata. După ce lucrurile păreau a fi intrat pe un făgaș bun, iar indienii au investit extravagant în uzine noi și într-o nouă linie de motoare și de platforme, a venit prăbușirea: pierderi de peste trei miliarde de euro în trimestrul trei 2018. Multe s-au jucat pe piața Chinei, unde lucrurile au luat-o grav la vale din cauza lipsei de experiență a indienilor în materie de vânzări și servicii după vânzare. Mai e ceva: mari și grele, cu motoare foarte mari, modelele Jaguar Land Rover sunt penalizate, peste tot în Europa, de un malus care adaugă prețului de vânzare cel puțin o mie de euro, dar se poate ajunge până la 4000 de euro. Iar când Jaguar XE concurează direct cu BMW seria 3, Mercedes-Benz clasa C și Audi A4, sigur că nu ai cum câștiga războiul.

Spre deosebire de indieni, chinezii de la Geely, care au cumpărat Volvo tot de la Ford, s-au descurcat excelent. Raționalizând la maxim gama: un singur motor, pe benzină și diesel, doar două platforme, pe care pun mai multe tipuri de caroserii. Fără extravaganțe, dar cu o calitate a producției ireproșabilă.

Ce vreau să spun cu asta? Poți să ai mormane de bani de investit, dacă nu ai și altele eșecul este inevitabil. Chinezii au înțeles asta. Și-au adus cei mai buni specialiști din Occident și din SUA. Au pregătit oameni în toate domeniile. Sunt extrem de disciplinați. Nu le este rușine să învețe.

E de învățătură și pentru noi. Avem o mare ruptură generațională, și tehnologică. Pe care nu capitalul nomad o va umple. Și nici corporatismul de Pipera nu e salvarea. Roboții umani de pe liniile de fabricație de la Dacia și Ford nu vor fi niciodată creatori. Piesele de Lego nu gândesc. Asta ne lipsește acum, pentru a ne dezvolta: capacitea de a crea produse și servicii. Din păcate nu e nimic de făcut pentru a schimba asta, în lipsa capitalului autohton, și a unui plan național de dezvoltare. Asta dacă ne interesează cu adevărat problema. Dar nu ne interesează. Noi semnăm scrisori de sprijin în favoarea călăilor…

de Constantin Gheorghe

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.