Jaguar Land Rover, cumpărat inițial de Ford, a fost vândut în 2007 de indianul Tata. După ce lucrurile păreau a fi intrat pe un făgaș bun, iar indienii au investit extravagant în uzine noi și într-o nouă linie de motoare și de platforme, a venit prăbușirea: pierderi de peste trei miliarde de euro în trimestrul trei 2018. Multe s-au jucat pe piața Chinei, unde lucrurile au luat-o grav la vale din cauza lipsei de experiență a indienilor în materie de vânzări și servicii după vânzare. Mai e ceva: mari și grele, cu motoare foarte mari, modelele Jaguar Land Rover sunt penalizate, peste tot în Europa, de un malus care adaugă prețului de vânzare cel puțin o mie de euro, dar se poate ajunge până la 4000 de euro. Iar când Jaguar XE concurează direct cu BMW seria 3, Mercedes-Benz clasa C și Audi A4, sigur că nu ai cum câștiga războiul.

Spre deosebire de indieni, chinezii de la Geely, care au cumpărat Volvo tot de la Ford, s-au descurcat excelent. Raționalizând la maxim gama: un singur motor, pe benzină și diesel, doar două platforme, pe care pun mai multe tipuri de caroserii. Fără extravaganțe, dar cu o calitate a producției ireproșabilă.

Ce vreau să spun cu asta? Poți să ai mormane de bani de investit, dacă nu ai și altele eșecul este inevitabil. Chinezii au înțeles asta. Și-au adus cei mai buni specialiști din Occident și din SUA. Au pregătit oameni în toate domeniile. Sunt extrem de disciplinați. Nu le este rușine să învețe.

E de învățătură și pentru noi. Avem o mare ruptură generațională, și tehnologică. Pe care nu capitalul nomad o va umple. Și nici corporatismul de Pipera nu e salvarea. Roboții umani de pe liniile de fabricație de la Dacia și Ford nu vor fi niciodată creatori. Piesele de Lego nu gândesc. Asta ne lipsește acum, pentru a ne dezvolta: capacitea de a crea produse și servicii. Din păcate nu e nimic de făcut pentru a schimba asta, în lipsa capitalului autohton, și a unui plan național de dezvoltare. Asta dacă ne interesează cu adevărat problema. Dar nu ne interesează. Noi semnăm scrisori de sprijin în favoarea călăilor…

de Constantin Gheorghe