26.4 C
București
vineri, mai 27, 2022

OCHIUL ȘI TIMPANUL

Sunt cateva fronturi de lupta pe care se dau diverse batalii. Unul este modul de organizare si coordonare a campaniei de vaccinare. Altul este gestionarea domeniului sanitar cu permanentele clivaje intre ministrii educatiei si sanatatii. Altul este alocarea de resurse bugetare si ocuparea pozitiilor de decizie din institutiile si companiile publice.

Intre acestea si deasupra lor exista insa un „arbitru” – oligarhia centralizata a statului asigurata si ordonata in decenii de complexul militar si de intelligence. Acesta nu si-a pierdut din vigoarea de altadata, doar s-a metamorfozat din ratiuni strategice de adaptare la evolutia democratica a tarii, dar si de ordin intern. Oricum ar fi, preocuparea acestor componente ale sistemului de siguranta nationala si ordine publica a fost ca statul sa nu fie lasat exclusiv in grija civililor predispusi la gesturi riscante de transparenta sau nesupunere fata de un scop superior celui politic.

Noi functionam in paradigma interesului de stat, acel raison d’etat provenit din vremea cardinalului Richelieu. Dupa Revolutie, am avut un recul al sistemului de control absolut, asigurat pana atunci de Securitate si, in subsidiar, de Partid. Dar ce parea o simpla eroare in definirea puterilor statului (interferenta sistemului de siguranta nationala intre cele 3 puteri ale statului) s-a insinuat cu timpul intr-o mutatie si s-a revigorat intr-un defect sistemic. Iar acum este considerat un fait accompli.

Ce parea un avantaj pentru aceste institutii discrete – supravegherea la nevoie a derapajelor de guvernare sau a unor personaje indezirabile ori compromise in varful ierarhiei statale – a devenit in timp o vulnerabilitate majora pentru functionarea democratica a natiunii. Institutiile de forta, slabite la randul lor de scaderea calitatii corpului de specialisti, s-au implicat excesiv in promovarea si sustinerea unor personaje cu vulnerabilitati, fara un cod al onoarei, usor de manevrat, lipsite de un spirit pronuntat al valorilor democratice.

Ce parea o sarcina discreta si la care se apela in situatii speciale, a devenit norma. Fundamentul unei organizari pe orizontala si doar in palierele cu risc sistemic s a transformat intr-unul  extins si la toate nivelurile.

O astfel de masinarie trebuie bine controlata!

In consecinta, informatia ajunsa in spatiul public este atent monitorizata. Riscul scaparii unor date cu potential de scandal sau compromiterea unor persoane de sprijin devin iminente. Asa s-a ajuns ca o categorie larga de informatii gestionate de autoritatile publice sa fie secretizate sau supuse unei proceduri de avizare. Este, cum spuneam, o reminiscenta a trecutului, dar si o masura activa de prevenire a scurgerilor de informatii  care pot compromite mecanismul de control.

Claudiu Lucaci

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.

Cele mai noi

Din aceeasi categorie

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.