Nu e o scuză pentru slabele rezultate ale școlii românești la testele PISA. Dar toată lumea are probleme, chiar și țările care sunt cotate cu cele mai bune rezultate. Problema vine din criza de identitate pe care o traversăm, ca indivizi și ca națiuni. Știm ce să cerem școlii, pentru ce să pregătească elevii? Când viteza cu care se înființează și se desființează locuri de muncă contrastează dramatic cu lentoare cu care pregătești un tânăr pentru piața muncii(educația instituționalizată începe la trei ani și se presupune că abia peste cincisprezece ani respectivul este pregătit să intre pe piața muncii, deși nu are nici cunoștințe, nici pregătire profesională, relevante), sigur că toată lumea este nefericită. Avem răspuns la asta? Unul ar de început de Revoluție Industrială: un bagaj minim de cunoștințe, un ciclu scurt de pregătire, intrare rapidă pe piața muncii, ocupații precare, în acord cu pregătirea precară. Altul ar fi selecția elitelor din ce ai la dispoziție, pe care să le pregătești pentru performanță, și pentru restul școala să fie un soi de sistem de protecție socială, în speranța că se va alege ceva și din mediocri. Depinde cât de bogate sau cât de sărace sunt națiunile. Și nu, salvarea nu sunt noile tehnologii. Ele sursă de scădere a calității educației.

de Constantin Gheorghe