A aparut o dezbatere (chiar misto si utila) vis a vis de autostrazi cu tot felul de argumente tehnice, multe in defavoarea lor in termeni de bani, utilitate, impact de mediu, oportunitate, etc. Tarziu tare ne gandim la asta dar se vede cumva ca am ajuns si noi intr o pre-maturitate care ar fi fost necesara mai demult, da’, ce sa facem! Cu asta defilam! Autostrazi versus cale ferata? La ce avem nevoie de ele?

  1. Pai in primul rand autostrazile echilibreaza regiuni aflate pe stadii diferite de dezvoltare, lichideaza decalaje. Nu doar economic ci si social, micsoreaza diferenta fata de metropola – atat fizic cat si psihic, deschid oportunitati de relocare in ambele sensuri, nu doar unidirectional – spre capitala – cum se intampla acum, misca nu doar oamenii dar si banii lor, idei noi, cultura elitelor urbane, care se pot infuza mult mai rapid si mai eficient in exploatarea unor oportunitati altfel inaccesibile. Izolarea inseamna saracie. Iar zone imense din tara asta sunt izolate si subdezvoltate in primul rand din cauza dificultatii accesului. Daca noi nu intelegem ca decalajele interne produc dezechilibrele majore nu doar economice dar si politice si culturale, degeaba mai vorbim.

2. Nu doar echilibreaza dar si integreaza. Hitler, in momentul anexarii Austriei, stie ca o reala integrare a acesteia in Reich nu se poate face doar din politici comandate de la Berlin, ci in primul rand din liberul dute-vino omenesc. El leaga Austria de Germania cu autostrazi nu doar din perspectiva militara. Ci si simbolica. Este ceea ce noi n-am facut niciodata apropos de Basarabia si am demonstrat tuturor dezinteresul strategic fundamental pentru integrarea ei cu patria-mama. Dupa care ne miram de ce aia nu vor unirea. E unul dintre motive.

3. Emfazeaza drepturi fundamentale! Le substantiaza. Degeaba ai libera exprimare daca nu ai presa sau medii pentru difuzarea opiniei, la fel, degeaba ai libera circulatie daca nu ai autostrazi sau infrastructura. Libera circulatie nu se refera la marfuri ci la oamenii care raman blocati in saracie sau din teama distantelor prea mari, din nou, nu doar fizice, ci si culturale. Libera circulatie este un drept pe care nu-l poti accesa altfel. Devine inutil si caduc. De asta chiar si cocalaru cu BMW care intelege autostrada ca pista de ametit gagici la viteze mari are nevoie, chiar mai mult decat marfa, de optiunea de a se misca si de a crea bunastare lui insusi si economiei acolo unde abilitatile lui pot face asta.

4. Caile ferate sunt bune de transportat tancuri nu produse cu valoare adaugata mare dar fragile. Imi va fi peste mana sa pun un echipament sofisticat de un milion de euro pe un tren, si complicat si riscant, il sui in masina cu un om de al meu care sa-l aiba sub ochi. Iar economia azi nu se mai bazeaza pe subansamble industriale grele ca in anii 50 ci dimpotriva, pe produse sofisticate si valoroase care uneori efectiv nu pot ajunge acolo unde ar face diferenta.

5. Tranzitul, probabil cel mai important, este o activitate economica esentiala in lumea globalizata. Si marfă si oameni, iar Romania a ratat ocazia de a fi nodul de comunicare si transport intre est (orient) si vest, chestie care nu aduce doar taxe de drum si faptu ca si iau aia o apa si dau un leu la veceu, ci ne trasforma pozitia intr -una strategica importanta, demna de a fi protejata si ridicata din subdezvoltare. Tranzitul aduce dupa sine knowhow si idei din cele mai vechi timpuri. Aduce cultura si civilizatie. Si asa avem o pozitie geografica destul de periferica in raport cu nodul civilizational, lipsa infrastructurii ne tine cu atat mai departe de orice. Multe dintre “specificitatile” noastre culturale au legatura cu lipsa conexiunilor externe. Iar la noi orice forma de infrastructura cu relatie pe extern este tratata in batjocura totala. Otopeniul arata si are capacitatea unui aeroport secundar de provincie minora. Despre Nadlac – cumva cea mai importanta poarta de intrare/iesire din tara, nu mai vorbesc. Filozofia lui “ai plecat, du-te dracului, ai venit – whatever” ne tine blocati in acest Ice Age exceptionalist pe care nu-l mai regasesti nicaieri in Europa.

6. In cartile lui Robert Kaplan sunt foarte misto explicate restrictiile insurmontabile pe care le ridica inca geografia, chiar si in era total informatizata in care traim. In care, teoretic nu mai conteaza unde traiesti. Inapoierea este in primul rand o consecinta a geografiei iar tendinta de a crede ca lumea e la un click distanta e falsa. Lupta impotriva izolarii ar trebui sa fie baza oricarui proiect de dezvoltare. Oricati traditionalisti mi-ar sari in cap, vesnicia nu s-a nascut in satul fara drumuri.

Dar una peste alta, autostrada este o forma de exprimare a liberalismului individualist, atat de hulit azi de catre exegetii national-comunisti sau post-comunisti, fie ei de stanga sau de dreapta. Esti liber si nedependent de nimeni altcineva pentru ati exercita drepturile care nu sunt doar politice si abstracte ci vizeaza si posibilitatea exersarii reale ale optiunilor tale. Asa cum Rusia bolsevica ajunsese la absurdul spatiu locativ comun – mai multe familii traitoare in acelasi apartament cu utilitati comune, lipsa de intimitate and so on – in spiritul egalitatii si uniformizarii, transportul obligatoriu in comun are aceiasi parametrii. Si oricate baricade morale si firesti ar ridica ecologistii astazi, sau oricare alte tipuri de colectivisti, romanii au nevoie de exercitiul existentei lor individuale cu tot ce implica asta.

Fara acest exercitiu practicat o vreme suficienta, orice povesti comunarde, frumoase, bune, utopice, ideale, sunt doar ridicole.

de Tudor Dumitrascu