Am citit pe Agerpres o știre intitulată: ”Bulgarii şi românii, pe ultimele locuri în UE la rezervarea online a vacanţelor” și am reflectat pe marginea acestei realitați, suprinse statistic, care, deși are un ambalaj depreciativ, ea conține și o oportunitate, o posibilitate de ordin creativ pentru turiști și diverși agenți economici din turism.

”Jumătate dintre utilizatorii de Internet din Uniunea Europeană şi-au rezervat online locurile de cazare sau călătoriile în anul 2017, pe ultimele locuri fiind bulgarii şi românii în cazul cărora doar 17%, respectiv 18%, dintre utilizatorii de Internet şi-au rezervat vacanţele via Internet, arată datele publicate miercuri de Eurostat. În cazul României, rezervarea vacanţelor cu ajutorul Internetului fiind mai frecventă în rândul utilizatorilor cu vârsta între 25 şi 34 de ani (24%) şi mai puţin răspândită în rândul utilizatorilor de Internet cu vârsta între 16 şi 24 de ani (14%) şi a celor cu vârsta  între 65 şi 74 de ani”, scrie Agerpres.

Studiind aceste date putem, la prima vedere, să fim tentați să catalogăm acest procent la categoria: ”România Nu!”, ”România e asa cum e!”, Noi românii…” sau putem să ne stergem de praf ochelarii și să privim problema dintr-un alt unghi cu mai multă luciditate.

Cred că această industrie a turismului are nevoie de multă creativitate(marketing, comunicare eficace și eficientă, precum și aplicații upgradate nevoilor prezente și viitoare ale turistilor) pentru a atrage segmentul de populație care preferă să facă lucruri în mod clasic, adică să acceseze serviciile turistice în mod direct, evitând avantajele certe, în mod deliberat, ale online-ul și beneficiile intrinseci ale acestui mediu.

Creativitatea face parte din frumusețea naturii umane

Creativitatea face parte din frumusețea naturii umane pe care ar fi bine să o descoperim și să o omaginem din timp, spre a înfătui , pe cât posibil, acel bine comun pe care politica îl instituie în comunități și în societate.

Întârzierea sau evitarea adaptării populației la mediul online nu-și are cauza intr-o senectute mentală, lipsă de alfabetizare digitală și nici nu survine, în mod funamdental, pe fondul unei desuetitudini de tip obiceiuri sau raportare la lume, ci dintr-o absență ce ține de agenții economici care nu găsesc întotdeauna cele mai bune sau inventive soluții.

Creativitatea vine ca un răspuns, în procesul de dezvoltare a unor strategii relevante, pentru agenții economice care doresc sa-și face oferta turistică mai atractivă, mai utilă, mai interactivă  online. Așa că înainte de a arunca cu anateme sau apelative discriminatorii asupra românilor ar fi bine să reflectăm dacă aceste cifre nu arată defapt o incapacitate a noastră de a ne raporta la o generație ce merită, poate, mai multă atenție și respect din partea noastră.

Să nu uităm că viitorul umanității, din toate timpurile, a fost direct influențat de creativitatea omului și de cultivarea acesti capacități.

de Alexandru Filimon