Continui sa cred ca actualul conflict occidental trateaza un efect nu o cauza. Si doar pentru ca economia e o disciplina pe cat de cifrata pe atat de inca incapabila sa produca solutii, apelam la istorie. Cu istoria e simplu, zice lumea, fiecare citeste ce vrea si interpreteaza dupa cum i se scoala, e plina de contradictii de budoar si nu doar in cazul fenomenelor, ci mai ales in al personajelor, rezulta – inecam statuile.

Ceea ce e racoritor si emotional justificat. Dar nu prea rezolva cauza, ba chiar acutizeaza ruptura, toti right-wingii sunt meteo sensibili la temperatura apelor in care cad statuile si le servesc pe post de atac identitar, in realitate discutia e in alta parte, nu in ce a facut Columb acum 500 de ani.

Ci in ce au facut contemporanii nostri din ultimii 70 de ani. Mai precis de cand nu mai putem acuza lumea (vestul) de ideologii absurde si stiintifizari cretine – asa cum a fost eugenia, contorsionarea sociala a darwinismului, interpretarea ideologizanta a lui Freud si altele care s-au petrecut inainte de razboi. Gone with the wind este produsul acelei epoci, am vazut cum s-a sfarsit, era sa ne sfarsim toti. Am putea spune ca erorile si ororile acelor generatii au fost platite cu un razboi mondial. Cu varf si indesat.

Intrebarea reala este ce am facut dupa! Si daca epoca noastra se indreapta iar spre acel gen de final sau am vrea sa mai bine nu.

Iar dupa, s-a intamplat ca lumea sa traverseze, sau macar sa-si impuna sa taverseze, cateva mari procese ce s-au dorit toate vindicative: decolonizarea, crearea welfare state – adica prosperitate si conlucrare plus echitate si justitie sociala – democratie si capitalism in sensul de libera initiativa neingradita. Toate au urmarit sa inlocuiasca punctual imperialismul, militarismul, inegalitatea sociala, autoritarismul si dictatura colectivista. Grosso modo acestea au fost parghiile razboiului mondial iar omenirea a vrut, firesc, sa le elimine.

Deci ce sa intamplat cu noile repere e relevant azi. Ca mi-e greu sa-l condamn pe Napoleon ca a atacat preventiv coalitii formate din trei sferturi de Europă monarhica impotriva lui. Logica lui era perfect identica doctrinei dominoului (pentru cei ce nu stiu, spunea ca pierderea unor pozitii indepartate, Coreea sau Vietnam, va duce cu sine prabusirea sub comunism a unor mari regiuni vulnerabile, exact ca in jocul de domino) care a prevalat in SUA in anii 50 si 60, si care, in cifre absolute, a facut mult mai multi morti in conflicte mult mai dezechilibrate, mai grav ideologizate si mai dificil de justificat decat a reusit Grand Armee vreodata. Asa ca sa ne intoarcem la prezent.

Iar prezentul e despre economie, acest panaceu al tuturor ranilor trecutului asa cum a devenit ea, filozofic vorbind, dupa razboi. E despre echilibru. Nu despre bani ci despre distributia lor. Eu unul o buchisesc greu, dar exista cateva intrebari fundamentale pe care pana si un analfabet ca mine poate sa si le puna (aflate de la altii, ca nu-s asa destept):

1. Daca piata merge, totul merge? Educatie, sanatate, etc?
2. Cat de multe tipuri de bunuri pot fi transferate din non-comercial in comercial – adica sa produca profit – si cate nu? Din nou – educatia, sanatatea, securitatea sociala, etc?
3. Saracia este o frana a societatii, trebuie abandonata sau lichidata (cu costurile aferente)?
4. Este inegalitatea o sursa de crestere a competitivitatii sau un deadend?
5. Mai multa mobilitate – adica sanse mai mari dar si dezechilibre si pericole mai multe sau mai multa stabilitate si crestere lenta?
6. Izolationism sau comert?

Bjneinteles ca sunt si altele. Dar rasismul sta ascuns in incapacitatea de a raspunde coerent la asemenea intrebari, iar fara mutarea focusului pe cercetarea si eventual corectarea esentei capitalismului ca si sistem ramanem sa ne ciocnim in teme emotionale si etice parazitate de ideologii si conspiratii care sunt de fapt efect nu cauza.

Bine, ramane mereu la indemana sa dam vina pe evrei.

de Tudor Dumitrascu

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.