CCR a devenit, probabil, fără voie, un arbitru între puterile politice. In perioadele de coabitare guvern-președinte si de președinte-jucător-mai puțin mediator, CCR a tranșat nenumărate conflicte juridice între puteri.

Probabil că nu există, la aceasta ora, instanță constituțională în Europa care să aibă atât de multe conflicte pe rol. Au fost odata cea a Ungariei si a Poloniei, dar stim cum s-a terminat acea “eră”.

Unele conflicte sunt așa zis constituționale, altele sunt mai degrabă de contencios administrativ, dar mai toate sunt provocate de puterea executivă (președinte/prim-ministru) și de parlament. Nu s-ar fi ajuns aici dacă acestea ar coopera loial și de bună credință, chiar pe fondul unei coabitări evident nedorite de partide și politicieni.

Acest transfer de raspundere de la institutiile politice la instanta constitutionala prezinta un risc major de conflict pt ca politica si societatea sunt dinamice și mult prea complexe pentru a fi mediate de o singură putere – cea judecătorească (in acest caz, asimilata instantei constitutionale).

Deci: in anii urmatori, as paria pe un conflict intre puterile politice si CCR. Sper ca nimeni nu este naiv si crede ca un astfel de conflict nu va fi castigat de puterile politice din stat. Ceea ce nu e neaparat rau pentru o democrarie pluralista. Draga CCR, nu fi jucator.

de Viviana Anghel