Despre isterie și rațiune în abordarea problemelor de mediu. Cazul industriei auto. Un val de isterie de genul celei de acum a dus la un șir de decizii care sunt gata să prăbușească o industrie de care depinde viața a zeci de milioane de angajați. Făcut principalul vinovat de ”încălzirea globală”(lucru nici pe departe adevărat!), automobilul a fost demonizat, după care industria fost atât de reglementată, în urma unor decizii politice aiuritoare, încât se merge din rău în mai rău.

Normele de consum(respectiv de emisii poluante) și cele de securitate(testele tip Euro NCAP) sunt, practic, irealiste. Normele Euro NCAP au dus la creșterea accelerată a greutății automobilelor, care înseamnă motorizări mai puternice, deci consum mai mare. Normele de poluare au adăugat și ele greutate, prin dispozitivele suplimentare de pe motor. Care este rezultatul? Cu toate sistemele de tip bonus-malus, mașinile mici, cu motoare astmatice, NU se mai vând! Peugeor, Citroen și Toyota au scos din fabricație modelele de tip Citroen C 1. Renaul vrea să scape și el de un model asemănător, Twingo. Și tot așa. Tot Renault cred că va renunța la modelul mai mic decât Sandero, pe care-l pregătea pentru anul ăsta, și îl amânase pentru anul viitor.

Scandalul Dieselgate este expresia imposibilității de a răspunde unor norme fanteziste. Politicul face și el ce poate, să mai bată un coi în coșciugul propulsoarelor Diesel. Bine, și ce urmează?

Păi, urmează altă panaramă: electrificarea automobilului. Care va fi un dezastru de un mare fel! VW se pregătește să treacă toată producția pe modele electrice. Investește zeci de miliarde de euro, în timp. La ce preț va vinde? Cui? Clasa de mijloc e pe ducă! Cine are bani de mofturi?

De ce a apărut mișcarea vestelor galbene? Păi, din lipsa transportului în comun decent, și a restricțiilor de circulație pentru modele ”poluante”, de fapt, mașini vechi.

de Constantin Gheorghe