Eu zic că lumea industriei e plină de tâmpiți, care prind tot felul de bășini HiTech, se drogheză cu ele, după care realitatea îi bagă în mahmureala vecină cu falimentul. Tipic pentru specia asta este Elon Musk. Pe care l-au ajuns din urmă belelele ”exuberanței iraționale”, ca să folosesc o sintagmă a unui concetățean de-al lui, care a stat cu curul pe un munte de hârtie igenică, mai mare ca Everestul, numit dolarul.

Decizia și spusele lui Musk vor fi ca un duș rece pentru toți constructorii de automobile, care, într-un elan pe cât de stahanovist, pe atât de inept, ne anunță moartea motorului termic și trecerea la automobilul 100% electric.

”Producătorul de maşini electrice Tesla va disponibiliza 7% din forţa de muncă a companiei, după cel mai dificil an din istorie.

Într-un email trimis către angajaţi, fondatorul Elon Musk explică faptul că deşi creşterea a fost bună anul acesta, dezvoltarea unor automobile electrice de tehnologie nouă este costisitoare, şi este foarte dificil să ofere preţuri competitive cu alternativele convenţionale.

El a adăugat că maşinile Tesla sunt în continaurea prea scumpe pentru mulţi oameni.

Tesla are aproximativ 45.000 de angajaţi, iar prin anunţ se estimează o reducere a personalului cu 3.000 de salariaţi.”

E doar începutul. Peste tot în lume puterea de cumpărare a clasei de mijloc scade, odată cu clasa de mijloc! Cine dracului să cumpere mașini electrice, la prețuri aiuritoare? Cu tehnologii care, pe lanțul de fabricație, se dovedesc mai poluatoare decât mașinile clasice? Unii din industrie se iluzionează că, dacă vor fabrica în masă mașini electrice, prețurile vor deveni competitive, la limită chiar mai mici decât ale unor mașini clasice. Dar elementul cheie al acestei iluzii, bateria, este cel care se va dovedi locul îngust. Iar China are ”cheia” acestei probleme. Care problemă depășește până și capacitatea Chinei de a se descurca în orice împrejurare.

Una peste alta, nu dați la fiare vechi mașina cu motor termic. Are un viitor luminos, deși ușor ruginiu. Mai rău este cu mașinile electrice. Deocamdată rămân acolo unde sunt: într-o nișă de piață, care se îngustează. Lumea în mașina electrică să aibă pomenitul viitor radios nu s-a născut încă. Și nici semne de ”graviditate” nu sunt…

de Constantin Gheorghe