Airbus avea drept obiectiv livrarea a 800 de avioane în acest an. Trecem peste enormitatea cifrei: la o medie de 100 de milioane de euro bucata, ar însemna o cifră de afaceri de vreo 80 de miliarde de euro! Practic jumătate din PIB ul României! Problema este că această țintă nu poate fi atinsă. Din lipsă de motoare! Pur și simplu furnizorii, Rolls Royce, Pratt & Whitney, GE și CFM International, nu țin pasul cu producția de avioane.

Motivele sunt multe, dar, în general, motivul principal este tehnologia împinsă la extrem, care face dificil de fabricat anumite părți din motor, cu multe rebuturi, dar și probleme cu materialele folosite, și ele, la limita de rezistență în anumite condiții. Și mai este ceva: lipsa forței de muncă. O forță de muncă greu de calificat. Adăugați la astea și faptul că multe dintre motoare au părți comune, indiferent cine sunt producătorii. Dacă se întâmplă ceva cu un subansamblu, toți producătorii care-l folosesc stau și bat din buze.

Nu e neapărat o morală în povestea asta. Care e doar una dintre consecințele unei globalizări dusă și ea la extrem. Și apoi mai este și problema limitelor tehnologiilor. Ceva ce se numește ”timp tehnologic” nu iartă! Oricât am vrea noi, ei nu se schimbă…

de Constantin Gheorghe