Norwegian și Ryanair, două dintre cele mai cunoscute companii aeriene low cost, au făcut publice dificultățile pe care le au. Motivele nu sunt greu de ghicit: în primul rând războiul prețurilor, pentru a atrage cât mai multă clientelă, într-un moment în care fluxurile de călători scad, iar concurența se ascute. Dar trebuie să punem la socoteală multe alte motive: flota care îmbătrânește, deci cresc costurile de întreținere, combustibilul, care a luat-o și el în sus, dezvoltarea prea rapidă, ca în cazul Norwegian, care are peste două miliarde de euro datorii către producătorii de avioane, costurile cu echipajele, care nu vor să fie plătite cu doi lei, costurile de operare pe diverse aeroporturi.

Nu spun că, gata, modelul ăsta epuizat. Sigur însă trebuie restructurat, mai ales în perspectiva schimbărilor din Europa, Brexit inclus. Vor urma și alte probleme, legate de poluare, de pildă. Sau de limitarea fluxurilor migratorii, ca urmare a revenirii la politici economice protecționiste.

de Constantin Gheorghe