Boeing va fi cel mai mare dezastru industrial al acestui început de secol, dintr-un motiv foarte simplu: auto-reglementarea. În goana după maximizarea profitului, au aruncat la gunoi tot ce-au învățat într-un secol de existență, și, folosindu-se de argumentul noilor tehnologii de proiectare și de construcție, au convins FAA să le dea lor responsabilitatea omologării produselor. Rezultatul? Câmpuri pline de B 737 Max, două catastrofe aeriene, plus defecte structurale la aproape toate tipurile de avioane în fabricație. Lucru care nu s-a întâmplat în trecut. Boeing a avut, cu toate greșelile făcute, un scor de siguranță ridicat. Cum au scăpat caii în lanul autoreglementării, cum au dat de dracu.

”Boeing reconnaît que des fissures ont été découvertes sur certains 737 NG – jusqu’à une cinquantaine – dans le cadre d’une inspection mondiale de ses appareils.” (Le Monde)

Deci cincizeci de avioane cu probleme structurale(fisuri) doar pentru un model. Baterii care iau foc din senin(Boeing 787 Dreamliner, litiu-ion, neomologate pentru aviație, montate pentru a reduce greutatea, respectiv pentru a mări greutatea utilă), montaje imperfecte, piese aiurea, fabricate pe te miri unde, pe motiv de reducere a costurilor cu forța de muncă, folosirea de ingineri și tehnicieni fără pregătire în domeniu, tot pentru costuri, renunțarea la o serie de controale de calitate, indisciplină. Și peste toate, cei care conduc compania nu mai ascultă partea tehnică și piloții de teste, ascund gunoiul sub preș.

Ce va fi, mai vedem. Dar a spune acum Boeing e sinonim cu ”Ghinion!”

de Constantin Gheorghe