Eu înțeleg perplexitatea celor de la Boeing: cel mai vândut produs al lor, 737 Max 8 este reținut la sol, a avut două accidente fatale în numai cinci luni, clienții se retrag, sau nu-și mai transformă opțiunile în comenzi ferme, firmele de leasing se scarpină în cap a pagubă, și tot așa. Este patetică încercarea lor de a schimba atenția de la avion, de la problemele lor, la piloți, respectiv la pregătirea lor. Cu trei zile înainte de ultimul accident Boeing și FAA(să nu-i uităm pe micuți, că au o vină cât carul, fiind autoritatea de reglementare!) au primit semnale din partea piloților și companiilor în legătură cu felul în care se comportă acel regim de stabilizare al pilotul automat.

De fapt, ce-au făcut cei de la Boeing? Nu doar că au lungit fuselajul, au schimbat geometria aripii, ci au pus și niște motoare cu priza de admisie de aproape doi metri în diametru. Mai precis 1,98. Asta a făcut ca normele privitoare la protecția împotriva ingestiei de obiecte străine de pe pistă să nu poată fi îndeplinite. Cine a lucrat în branșă știe cum arată un regulament de proiectare FAA: totul începe cu ”Demonstrați că…” Și, capitol după capitol, când te duci cu avionul la certificare, trebuie să demonstrezi că. Atunci soluția celor de la Boeing a fost să modifice prinderile motoarelor de aripă, scurtând grinzile și modificând cumva și capotajul motorului. Schimbarea poziției motoarelor s-a văzut în schimbarea centrului de greutate, și, în anvelopa de zbor, în tendința de a ridica foarte mult botul atunci când tragi de el, la urcare. Bine, au și lungit trenul de aterizare, dar el nu intră în ecuația catastrofei.

Așa a apărut noul regim al pilotului automat: el intervine atunci când viteza de ridicare a botului depășește o anumită valoare, împingând manșa, pentru a duce botul la o incidență care intră în anvelopa de zbor. Doar că a împins manșa până ce două avioane au picat în nas. Locul celui de-al doilea accident arată terifiant: pur și simplu o groapă imensă, și totul făcut pulbere! N-am văzut un motor mai făcut zob ca acela al avionului etiopian. Compresorul de înaltă presiune era zob-zob! Din tot paletajul rămăsese un bloc de metal cu vagi forme de palete pe el. Și ăla e oțel, nu glumă. Cu mustăți! Adică o rețea de cristale, crescute într-o anumită direcție, pentru a-i conferi rezistență la turațiile alea uriașe, la forțele centrifuge enorme. Zob!

Acum vine întrebarea: de ce intervenția echipajului a amplificat mișcarea oscilatorie a botului? Nu cred că etiopienii nu știau de povestea cu avionul indonezian. Au tras ei prea tare la decolare, și avionul a devenit instabil, nu au mai putut repara ce au stricat în echilibru? Conflict între pilot și calculator? De obicei se decuplează pilotul automat, și avionul este luat la ”mână”. Doar că decuplarea nu înseamnă și decuplarea părții de stabilizare. Pentru că fără ea nu se poate zbura. Or avionul n-a putut fi stabilizat, pentru a putea fi pilotat corespunzător. Poate că aceia care au reclamat B 737 Max FAA au avut noroc. N-au fost, poate, prea agresivi în încercările de a ieși din belea. Or fi avut un anumit centraj, pentru că și asta contează: centrul de greutate poate varia între niște limite, nu este fix. O fi fost mai în față. Sau mai în spate. Sau poate îngerul lor păzitor nu era în pauză de fumat. Sau dracu știe.

Boeing are capacitatea de a remedia erorile din proiect. Cred că nu rezolvă problemele doar corectând softul. Or mă tem că ideea de a umbla la structură îi sperie. Prin costuri. Prin daunele cerute de cei care au comandat avionul. Dar au de ales între a agrava o criză deja gravă, și între a scăpa, chiar șifonați financiar, din ea. Și, poate, de a scoate un avion cu totul nou, folosind o parte din pregătirea de fabricație și liniile tehnologice pentru 737 Max.

PS: rușii au acum o șansă mare de a reveni pe piața avioanelor comerciale. Și văd că se agită. Evident, vor fi șuntați, pentru că motoarele sunt occidentale, ei vizând piața occidentală. Pentru piața internă rușii vor omologa un motor rusesc. Dar să nu-i uităm nici pe chinezi, cum spuneam. Vom vedea…

de Constantin Gheorghe