Bun, până la urmă ce câștigăm de pe urma alegerilor anticipate? Ce probleme rezolvă ele? Vom avea, să zicem, o majoritate liberal-useristă. Ei, și? Ce-au să facă? Să schimbe Constituția, să fim o republică prezidențială, cu Iohannis vătaf peste România? Să vedem: Dacă o schimbă până la sfârșitul anului, nu va putea fi președinte decât după noi alegeri prezidențiale, conform noii Constituții. Nu poți spune: ”Constituția se aplică din 2024!” Nu se poate! Deci anul ăsta ar trebui să se încheie atât cu un Referendum pentru noua Constituție, cât și cu alegeri prezidențiale. Dar pentru asta trebuie să alegem întâi o Adunare Constituantă, care, după aprobarea noii Constituții, să se transforme în Parlament. Dacă îmi amintesc eu bine, în anii 1990, după aprobarea Constituției actuale, peste câteva luni au urmat alegeri parlamentare și prezidențiale.

Să ne înțelegem bine: trecerea la o Republică prezidențială va însemna o nouă arhitectură instituțională, schimbarea mecanismelor politice, dar și pe cele administrative. Care vor fi raporturile Executivului, acum condus de președinte, cu Parlamentul. De principiu Parlamentul controlează Executivul. Care vor fi mecanismele care vor împiedica abuzurile Președintelui României? Un președinte mai puternic înseamnă și un parlament mai puternic!

Vom mai avea Curte Constituțională? Dar Avocat al Poporului? Cu ce misiuni, cu ce competențe? Vom renunța la actuala împărțire administrativ-teritorială, la județe, în favoarea regiunilor? Și dacă da, ele vor avea parlamente regionale? Președinții de regiuni vor fi aleși direct, sau indirect, de către parlamentele regionale? Va exista o legislație ”regională”, emisă de aceste Parlamente Regionale? Care vor fi limitele competențelor administrației centrale, care ale celor regionale? Vom mai avea instituția prefectului? Cine va controla legalitatea actelor administrațiilor regionale? Regiunile vor putea introduce taxe și impozite, peste cele existente acum? Cum se vor aloca banii? Regiunile vor avea competențe și în politica externă, spre exemplu în relația cu UE? Ce câștigă, ce pierde cetățeanul? Vom avea mai multă democrație, sau vom asista la o restrângere a drepturilor și libertăților cetățenești? Și cât va costa prosteala asta?

Sunt doar câteva dintre problemele pe care le-ar genera schimbarea naturii regimului constituțional din România. Nu este un simplu. Că nu se poate! Nu așa funcționează lucrurile, chiar și într-o țară disfuncțională ca a noastră. Deci, cum facem?

de Constantin Gheorghe

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.