BALCIUL VANITATILOR
Emisiune scrisa (dedicata oamenilor inteligenti)

JOCI SI CASTIGI!
PSD reclama la DNA racolarea primarilor sai. “E trafic de influență, abuz în serviciu. Vă spun, de exemplu, că la Cluj au fost racolați deja 15 primari. La Giurgiu au fost chemați 27 de primari la Guvern, ca la Teleorman, Suceava, Iași. Li se promite apă, canal, drumuri asfaltate, din fondul de rezervă al Guvernului. E practic un jihad impotriva primarilor PSD, mai ales in mediul rural.” – Paul Stanescu secretar general interimar PSD.

Fiind campanie electorala, astfel de declaratii sunt doar pentru impresia artistica. Sa presupunem, insa, ca traim intr o realitate obiectiva in care primarii sunt mituiti de putere cu tot felul de promisiuni. Credeti ca se intampla altfel de cand e Romania pe stil nou? Aveti cumva sentimentul ca primarii, mai ales din rural, nu stiu cum stau lucrurile la fiecare ciclu electoral? Se indoieste cineva ca puterea centrala are mecanisme bine stabilite si agreate de oricine preia guvernarea? Ilegal n are cum sa fie, caci in ultimii 30 de ani niciun membru al cabinetului nu a fost cercetat (condamnat, nici atat) pentru promisiuni de fonduri publice. Dar ce se intampla in realitate? PSD are cei mai multi primari in tara. In urma scorului foarte bun din 2016. Acestia au avut alaturi, in primii 3 ani, un Guvern sprijinit pe o majoritate parlamentara solida. In ultimul an, insa, puterea executiva a ajuns la adversarii politici care nu se pot baza pe o majoritate parlamentara. Dar au la indemana forta distribuirii fondurilor prin programele nationale sau strategice, cu finantare externa. Totusi, primarii sunt mai putin interesati de deciziile de la centru, caci ei sunt dependenti de culoarea politica a presedintilor de consilii judetene. De fapt, cand votati un primar in rural, trebuie sa luati in calcul si consilierii locali, judeteni, si seful de la judet. Lupta se da pentru cucerirea puterii la nivel judetean si abia apoi la nivel central. Daca veti face cateva drumuri prin tara, asa cum am facut eu in sud, Baragan si sudul Moldovei veti constata din materialele electorale ca toate partidele afiseaza poze cu primarul-candidat si presedintele de consiliu judetean – candidat. Separat de asta, am urmarit si puteti vedea in poze exemple de bannere si panouri electorale iesite din… tipar. PSD are un mesaj unic, adaptat la regiunea de unde sunt candidatii. S au cheltuit bani putini fiindca majoritatea se duc pe razboiul digital si viitoarele batalii interne ale conducerii centrale. PNL a lasat in localitatile mici libertatea de exprimare electorala, dar a impus in municipiile detinute de PSD un mesaj unitar de reinnoire prin schimbare. Surpriza insa este Pro Romania, care are cele mai multe si provocatoare materiale electorale. Si acestea sunt unitare in design si mesaj. USR – care este prezent cu sanse doar in marile orase – se concentreaza pe promovarea unor candidati mai putin cunoscuti.

nicUSOR cu FIREAsca
Bucurestiul este un caz aparte. Aici jocurile sunt la sume ametitoare. Iar votul politic va conta enorm, indiferent cate milioane sunt investite subteran sau la vedere pentru promovare sau influentarea electoratului. Dar sa luam un exemplu la indemana. Un vechi combatant liberal la primaria Sectorului 2 a defectat din partid si l a aruncat peste bord pe Neculai Ontanu, care tocmai ce fusese validat de conducerea PSD. Dan Cristian Popescu a virat la PSD unde i s a facut loc cu doar cateva zile inainte de depunerea listelor electorale. Situatia creata are un talc. Popescu nu este un om al vreunui partid. Anterior, a fost taranist. Un primar general (Viorel Lis) l a cooptat in echipa sa. Acum, insa, n a mai suportat sa fie vesnicul posibil candidat (a investit in 8 ani o avere pentru promovarea sa). A cautat un alt partid si l a gasit rapid cu ajutorul Gabrielei Firea. Cum s a ajuns aici? E mai complicat si greu de probat. Un partid mic PPU-SL refacut din cenusa PUR/PC al celebrului Dan Voiculescu a planificat o alianta electorala in Bucuresti cu PSD. Dar a avut cateva conditii, printre care si candidati precum: Baluta, Ontanu sau Piedone. Intelegerea parea ca va fi parafata. Dar s a anulat din cauza ca PSD n a acceptat sa renunte la un primar ca Daniel Florea. PSD s a trezit in situatia uimitoare ca, la doua alegeri consecutive, sa nu poata propune un candidat viabil. In sectorul 2, Ontanu a fost UNPR, sustinut de PSD. In 2016, PSD l a pus pe lista in ultima clipa pe Mihai Toader, fratele presedintelui de filiala, fiindca nimeni nu era pregatit din timp, odata cu plecarea intempestiva a lui Ontanu. A fost un noroc chior atunci, fiindca victoria a venit la pachet prin preluarea in totalitate a Capitalei sub umbrela politica a social democratilor. Acum, din nou, PSD se afla in aceeasi situatie la sectorul 2. Cu o mica diferenta, in mandatul actual, Popescu a colaborat perfect si chiar a preluat numeroase atributii de la primarul PSD. Asa ca, aducerea lui sub aripa PSD Bucuresti a venit natural. Fiindca aici nu este vorba de doctrina sau afinitati ideologice, ci de retele informale si finantari angajate care se pot pierde. O predictie pe care o pot face este ca DC Popescu va rata primul loc si nici nu va creste scorul electoral pentru primaria generala. Insa nu aceasta este miza lui, ci postul de viceprimar. Iar pentru PSD castigul este ca nu va suferi o infrangere rusinoasa, ba chiar poate spera la un grup consilieri locali capabili sa blocheze sau sa sustina, dupa caz, proiectele noului primar. Exista si altfel de mize, pe bani multi. Sectorul 2 este singurul care mentine prin acte aditionale, de 2 decenii, o intelegere cu firma de salubritate Supercom. Este si sectorul unde s a inventat o asa-zisa taxa de habitat pentru colectarea obligatorie a deseurilor printr un singur furnizor.

CE FACEM DUPA MOTIUNE?
Daca semnele nu ne insala, conducerea interimara a PSD va depune o motiune de cenzura. Sansele sa treaca depind, insa, de un scenariu politic cu mai multi actori. In primul rand de presedintele Iohannis fara de care actiunea PSD n are nicio finalitate. Ca sa obtina majoritatea voturilor necesare, PSD are nevoie de minimum doua partide dispuse sa i se alature. Electoral, o astfel de manevra nu ajuta pe nimeni, cu exceptia unui curent minoritar din PSD. Asa ca, scopul motiunii are mai putin de a face cu preluarea guvernarii (cat timp presedintele va refuza un candidat de prim ministru propus de PSD). Are o valoare simbolica si una pragmatica. Ii ofera echipei Marcel Ciolacu un colac de salvare inainte de Congres. Acel congres care va fi organizat dupa cum dispune Raed Arafat. E cumva hilar ca un partid sa i ceara acordul si sa i fie stabiliti termenii organizarii unui congres de catre un secretar de stat din Guvernul pe care tocmai vrea sa l destituie, nu i asa? Iar domnul Arafat, inca reflecteaza sau… negociaza termenii.
„Moţiunea de cenzură este o cerere socială, un val de nemulţumire faţă de Guvern. Oamenii îşi doresc asta. (…) Activul de partid vrea sânge, o bătălie la centru pe care să o ducă şi ei. Guvernul trebuie eliminat ca sa nu influenţeze alegerile. Face cadouri în vreme de coronavirus. (…) Nu poţi argumenta căderea Guvernului, doar prin greşelile făcute. (…) Această moţiune trebuie argumentată şi prin dorinţa Guvernului de a face alegeri în vreme de coronavirus” – Vasile Dîncu, PSD.
Abia instalat in conducerea provizorie, domnul Dancu aduce pe agenda o tema care creeaza confuzie. Guvernul trebuie indepartat ca nevoie sociala si nu ca necesitate politica, insa, in acelasi timp, nevoia sociala nu trebuie sa conduca la alegeri. Pentru un specialist in comunicare politica exista o fractura logica in acest rationament. Dar sa consideram ca scopul motiunii de cenzura este revenirea PSD la guvernare si pastrarea acesteia pentru urmatoarele 6 luni. Este acest plan sustinut in interiorul partidului? In afara de coechipierii domnului Ciolacu, nu auzim nicio confirmare. Este evident ca se construieste un triumvirat Ciolacu, Grindeanu, Dancu. Si acesta are nevoie de timp si forta pentru preluarea puterii interne si indepartarea ”balastului” din epoca anterioara. De aceea, ar fi util un gest de forta ca motiunea de cenzura. Inaintea unui congres care ar fixa aceasta echipa pentru urmatorii 4 ani. Totusi, domnul Dancu stie foarte bine ca nicio echipa nu se instaleaza in preajma examenelor electorale. Fiindca nimeni nu acorda un cec in alb unor nou veniti fara sa existe si asumarea unui eventual esec. Performantele se masoara doar la alegeri. Si asta prespune ca o conducere sa si asume rezultatele. Situatia este cumva anapoda. O echipa noua se formeaza in plin proces electoral lasand responsabilitatea politica pentru un decont viitor, cel mai probabil peste 4 ani. Legitimitatea se obtine numai prin dovedirea unor reusite. Altfel, intregul plan de reconstructie suna ca o preluare ostila si doar un semnal de intrare in opozitie de lunga durata.

RELOADED
Un alt inceput pentru PSD este propunerea lui Vasile Dancu, cunoscut ca un intelectual activ in difuzia ideilor. Problematic este ca nu are prea multi parteneri de dezbatere si inovare ideologica. Previzibil, PSD se intoarce doctrinar la social democratia europeana. Nu este nici progresist, dar nici iliberal. Este partidul din deceniul 2000-2010. Abandoneaza accentele de interventie in justiția penală si revine la justiție socială, adica politici publice pentru diminuarea decalajelor sociale, asigurarea unui acces egal pentru toti cetatenii la dezvoltare si la servicii publice de educatie si de sanatate, pentru reducerea saraciei si cresterea clasei de mijloc. In programul politic al echipei Ciolacu mai apare si o tema care a provocat, in buna masura, prabusirea prestigiului PSD: incompetenta profesionala si cumetriile in functii publice. Ca la fiecare schimbare de conducere, apar reguli noi de selectie si promovare in partid. Ba chiar gasim si interdictia promovarii persoanelor cu relatii de rudenie de gradul 1 sau 2. Aceasta propunere este hazardata si lipsita de valoare practica. Mai ales in cazul unui mamut ca PSD, care are nevoie de o resursa umana noua si numeroasa. Cat priveste repozitionarea ideologica, prin renuntarea la sintagma de ”partid al pensionarilor” si orientarea spre bunastarea clasei de mijloc, abia aceasta este o evolutie notabila si posibil castigatoare peste 4 ani. Un calcul pragmatic al lui Liviu Dragnea a aratat ca satisfacerea a 5 pana la 7 milioane de cetateni care sunt fie pensionari, fie copii si asistati social, este un grup electoral imbatabil in fata oricarui partid care nu i cultiva preferintele. Realitatea politica a aratat, insa, ca satisfacerea unor categorii sociale, in timp, devine un cost prea mare si provoaca antipatia si chiar activismul celorlalti. Asa se explica scaderea numarului de votanti ai PSD. Noul plan doreste sa i recupereze pe cei lasati deoparte. Dar acolo, in clasa de mijloc, sunt deja multe partide cu oferte mai credibile si de lunga durata. Asa ca, PSD are nevoie nu doar de un plan pentru cucerirea mintilor celor care trudesc zilnic pentru un trai decent. Mai trebuie sa convinga prin exemple de lideri, prin oameni care au reusit in viata pe cont propriu si nu ridicati de umeri. Iar aici, constructia pare sortita esecului, cat timp transformarea nu se face cu oameni noi sau nepatati.

DIRIGINTELE A INCURCAT CIFRELE
Printr un gest rar intalnit, presedintele Klaus Iohannis si a cerut scuze public pentru o eroare de comunicare. A confundat criteriile de stabilire a raportului intre numarul de infectari si populatia unei localitati pentru definirea planului de interventie in cazul functionarii unei scoli. Era inevitabil sa ajunga aici, dupa ce a monopolizat toate deciziile in gestionarea crizei. In plus, face greseala sa comunice singur exclusiv chestiuni care tin de competenta unor specialisti. Ministrul sanatatii si a asumat ca un kamikaze greseala de transmitere a datelor, insa cine a urmarit declaratia presedintelui putea constata ca acesta a stiut detaliile, insa le a incurcat. Asadar, nu este clar care e vina ministrului. Mai interesanta mi se pare rapiditatea rectificarii presedintelui, pe care o pun pe seama riscurilor de exploatare a erorii sale de catre adversarii politici. Ceea ce, sa recunoastem, nu sta in firea politicienilor romani care prefera sa dea vina pe presa ca le ar rastalmaci vorbele sau, pur si simplu, se prefac ca nu s a intamplat nimic.

IMUNI PE JUMATATE
Sa vorbim si despre criza noastra cea de toate zilele: epidemia de COVID. Suntem pe un varf de infectari care acum 2 luni ne ar fi ingrozit. Dar nimanui nu pare sa i pese. In afara de unii jurnalisti si cateva autoritati responsabile cu gestionarea situatiei. In loc sa preia lovitura in locul presedintelui, ministrul sanatatii ar fi putut invata sa comunice coerent. Sa faca exercitii de respiratie verbala si de constructie mentala a frazei. Dar acum e prea tarziu. Nu mai poti schimba un om care n are timp sa gandeasca. Si atunci, noi ce sa facem? Urmarim cascada de declaratii si afirmatii contradictorii sau hilare. Dar printre acestea, iata si una care este clara si extrem de grava: ”Am făcut o solicitare de 10 milioane (doze de vaccin). Am vrut să asigurăm măcar pentru 50% din populaţie. Să vedem cât vom primi. Acei lucrători care sunt personal medical, cei cu vârste extreme (copii şi bătrâni – n.r), cei care au comorbidităţi trebuie să beneficieze de acest vaccin.” – Nelu Tataru, ministrul sanatatii. Remarcati ca statul roman a cerut din start un numar de doua ori mai mic de doze pentru imunizarea populatiei. Dar nu este straniu sa auzim ca un oficial face o discriminare revoltatoare intre categoriile de populatie? Nu ni se spune mereu ca acest virus este letal si periculos pentru toata lumea? Nu suntem obligati si indemnati permanent sa ne protejam cu totii, fara diferente de varsta, gen sau stare de sanatate? Nu este cumva demonstrat prin observatii medicale la nivel mondial ca la copii boala nu se manifesta si nu sunt riscuri de agravare? Cum va face statul departajarea intre cine trebuie sa fie imun si cine mai asteapta o tura? Iata cum o astfel de masura intolerabila ar fi un motiv mult mai serios pentru demisia unui ministru. Si nu i asa ca putem ignora o eroare de comunicare sau un sir indelungat de greseli de exprimare care provoaca rasul unora prin emisiuni?

PLATIM CA SA NE IMBOLNAVIM INCET
Sa privim cum s a gandit statul sa intervina intr o chestiune care ne afecteaza pe toti. Cu o mana ia din buzunarul nostru si cu alta premiaza ineficienta ori anii de descompunere pe criterii politice a unor institutii cu rol vital. Asadar, mareste sporurile cu 40 sau 30 la suta pentru angajatii din DSP uri si prefecturi, doar fiindca au acum de lucru si nu mai pierd timpul prin birouri. S a descoperit ca nu mai avem personal de specialitate pentru evidenta pacientilor si suspectilor. Dar daca Guvernul este generos cu aceste servicii de suport, n ar putea sa se uite cu atentie cum ne conditioneaza actul medical sau libertatea de circulatie prin obligativitatea acoperirii costurilor cu efectuarea unui test COVID? Platim sume colosale din salariu ca sa nu primim mai nimic pentru sanatate. Nici macar un test care este facut preventiv, in scopul sigurantei publice si nu ca o investigatie personala! De ce nu sunt incluse aceste teste in asigurarea de sanatate? Nu este o urgenta nationala identificarea oricarui roman contaminat? De ce conditioneaza statul un act medical prin norme sanitare care te obliga sa ti faci singur un test scump de cate ori ai o interventie in ambulatoriu? De ce mai platim un set de analize gratuite pe care nu apuci sa le decontezi fiindca nu sunt bani de la buget? De ce nu se compenseaza costurile pentru cei care au asigurari private de sanatate? Nimeni nu pune problema public, nimeni nu raspunde.

CUTIA PANDOREI STA INCHISA
Care credeti ca a fost cea mai urmarita stire a saptamanii? Priveghiul lui Mototolea, poreclit Emi Pian. Era un rege nedeclarat al romilor. Si ca sa fim rigurosi se presupune ca detinea locul de sef de clan al Duduienilor. De ce sunt asa de scrupulos in exprimare? Pentru ca, desi pare de ras, statul roman cu institutiile sale de forta – politia si DIICOT – nu vrea sa recunoasca amploarea fenomenului de criminalitate organizata. Orice novice din presa a aflat cum s a impartit capitala Romaniei in clanuri tiganesti. La americani sau italieni sunt familiile mafiote. La columbieni si mexicani sunt cartelurile. La noi sunt niste membri ai unor grupuri infractionale. 3 decenii statul roman s a purtat cu manusi sau mai rau, in complicitate, cu aceste forte subversive si extrem de puternice. Fara acestea, primarii nu ajung primari; politistii nu promoveaza in functii; politicienii nu obtin venituri ilicite. Masinaria aceasta este prea veche si bine unsa incat un sefulet de Politie a Capitalei sa impresioneze prin prezenta fizica la un priveghi. Mai curand e o dovada cat de lipsiti de putere si curaj sunt cei care ar trebui sa ne apere de grupurile criminale. In aceeasi nota gasesc si reactia tardiva si oricum putin credibila a ministrilor de justitie sau de interne care ne anunta ca a inceput razboiul cu infractorii. Cine a mai trait prin Romania si acum 20 de ani va descoperi aceleasi indemnuri si actiuni de imagine. Dupa o agitatie care mai duce la inlaturarea unor lideri interlopi prea puternici, retelele criminale se reconfigureaza si continua sa activeze pe ascuns.

TRUMPMANIA
In America, presedintele Donald Trump nu se dezminte. Mai intai acuza un posibil atac masiv asupra Beirutului, dar este contrazis si de generalii sai, nu numai de situatia din teren. O incompetenta crasa si chiar un act de coruptie la nivel inalt a povocat acea explozie din portul capitalei Libanului. Este justificata revolta populara care vine si pe fondul unei situatii interne foarte fragile, aproape de limita declansarii unui nou razboi civil. O alta actiune in forta a presedintelui american a fost semnarea unui ordin executiv, sustinut bipartizan de Congres, pentru interzicerea aplicatiei TikTok pe terminalele angajatilor federali. Compania care detine aplicatia este chineza si i a venit randul, dupa Huawei si ZTE, sa intre pe lista suspectilor de spionaj. CIA nu a putut prezenta dovezi ca aplicatia colecteaza in secret date confidentiale, dar pentru presedintele Trump a fost o buna ocazie sa apeleze in competitia cu regimul comunist de la Beiijing la o tehnica clasica de negociere in arsenalul diplomatiei americane ”stick and carrot”.

de Claudiu Lucaci

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.