BALCIUL VANITATILOR
Emisiune scrisa (dedicata oamenilor inteligenti)

ADORMIREA SIMTURILOR
Dupa 13 ani ca membru al Uniunii Europene, continuam sa privim deciziile la care luam parte in conclavul de la Bruxelles ca pe o taina impartasita plebei de cativa initiati ai statului. De la conflictul paroxistic intre presedintele Basescu si premierul Ponta, mizele si informatiile publice despre sistemul decizional de la Bruxelles s au evaporat din dezbaterea publica. Va amintiti cate dezbateri furtunoase si explicatii riguroase ati avut in campania electorala de la europarlamentare? Aproape zero. Unii, precum presedintele, prefera sa pastreze pentru sine marile directii de negociere si evolutie in relatia cu celelalte guverne europene. Altii sunt atat de indiferenti sau nepriceputi incat ascund publicului importanta deciziilor pe care nici ei nu le inteleg. Romanii nu sunt implicati deloc in evaluarea si sanctionarea decidentilor interni atunci cand acestia modeleaza parcursul national in functie de infrastructura decizionala de la Bruxelles. Asa cum eram obinuiti sa credem despre implicarea URSS sau SUA in deciziile strategice nationale. Romanul era obisnuit sa creada ca niste lideri vegheaza pentru bunastarea lui… Numai ca, in acest caz, suntem implicati direct si ar trebui sa masuram macar politic performantele liderilor nostri. Dar cat timp presedintele pleaca la un summit vital pentru tarile europene si nu ofera decat incurajari si asigurari, este de asteptat ca subiectul sa fie usor de ignorat. Chiar si de opozitie care n a avut inainte de Consiliul European vreo remarca, nemultumire sau chiar o cerinta oficiala de consultare a Parlamentului pentru pozitiile de negociere adoptate de presedinte si, in subsidiar, de Guvern. Ca dovada ca a fost o eroare majora aceasta tacere, vedem astazi ca Parlamentul European compus din aceleasi forte politice care au validat acordurile de la Bruxelles refuza sa bifeze intelegerile. Asadar, reprezentantii cetatenilor europeni se opun liderilor nationali care compun Executivele celor 27 de state. Exact cum ar fi fost normal sa se intample si la nivelul statului roman. Dar cine sa faca asta cand vedem gafe de incepator? ”Dacă ar fi să dăm crezare anunțului triumfalist al președintelui Iohannis de la Bruxelles, Guvernul PNL trebuie să dubleze alocațiile și să crească pensiile cu 40%. Nu mai are nicio scuză! Faceți investițiile din bani europeni și creșteți puterea de cumpărare a românilor”! – Marcel Ciolacu, presedinte interimar PSD. Astfel de reactii, printre singurele luate in seama in spatiul intern, dar si in cancelariile europene, il crucifica pe autor si provoaca neliniste printre partenerii sai politici din Europa.

STATUIA ”STATULUI DE DREPT”
Desigur ca si presedintele a reusit sa mimeze transparenta in actiunile sale oferind, intre doua avioane, cateva cifre generale si multe promisiuni. In comparatie cu sefii altor tari extrem de comunicativi, noi n am aflat mai nimic din ce s a intamplat in cele 4 zile de discutii. Totusi, cine este interesat poate afla din surse externe. Caci deciziile care ne privesc au ajuns sa fie un lux in informarea publica. Cum spuneam, finalul nu este cel pe care ni l a prezentat seful statului. Nu vom primi nici 80 de miliarde de euro (in 7 ani), nu vom castiga nici dublu fata de perioada bugetara anterioara si vom continua sa fim sub monitorizare speciala pentru respectarea statului de drept. ”Pentru acordarea acestor fonduri, foarte multe state membre solicită o legătură strânsă cu verificarea statului de drept, care iarăşi este o temă care a dus la multe discuţii. Ca şi o notă, pentru România statul de drept nu este o problemă şi nu ne opunem unei legături, fiindcă, din fericire, în România tema statului de drept a fost rezolvată în sens pozitiv prin referendumul de anul trecut şi prin schimbările politice care s-au făcut, deci, iată, la acest capitol stăm bine”. – Klaus Iohannis
Adevarul este ca nu s a rezolvat nimic, cat timp Parlamentul European respinge de plano Acordurile in lipsa unor garantii explicite pentru sanctionarea tarilor care incalca principiile statului de drept. Romania nu este vizata direct, caci n a ajuns sa activeze mecanismul de blocare a finantarilor europene. Dar nici nu era nevoie, fiindca noi avem un statut special. Desi am declarat starpirea dusmanilor statului de drept continuam sa fim sub monitorizarea MCV. Desi suntem asigurati ca ne merge bine, referendumul de anul trecut a blocat total orice interventie asupra modificarilor anterioare din infrastructura judiciara. Suntem in plin paradox functional: cetatenii au decis ca vor instrumente precise si eficiente de stopare a influentei politicului in justitie, dar nimeni nu poate sa le puna in valoare. Asa se explica ca decizia CCR prin care inregistrarile SRI pot fi excluse din probatorii lasa instantele sa interpreteze diferit aceasta decizie. Ministerul Justitiei n a facut niciun pas in clarificarea cadrului legal, astfel ca procesele sa nu fie pierdute pe banda rulanta pe motiv de eliminare din oficiu a unor probe. Ar fi trebuit introdusă de urgență o cale de atac asupra obținerii acestor probe. Acesta a fost motivul invocat de CCR in decizia sa, nicidecum nelegalitatea obtinerii dovezilor.
Iar parchetele, cu o activitate care seamana mai mult cu o masina de spalat suspectii, reusesc uimitoarea performanta sa claseze la foc automat dosare cu infractiuni de coruptie si criminalitate organizata. Iar atunci cand lucreaza, rezultatul este acesta: in sase luni, 30 de procurori de la Sectia de urmarire penala a Parchetului General au ”produs” 3 rechizitorii. In rest, totul este bine in statul roman de drept…

ROMANIA S A INFECTAT CU VIRUSUL IMPOSTURII
”Îl mai vezi pe decident care una spune alta face, că e în administrația centrală, locală, vedem discursul politic cum este și atunci nu-l mai crezi. E ca și cum ai arunca un bumerang, acum se întoarce și împotriva politicienilor. Acum ei sunt uimiți că oamenii nu le ascultă recomandările care acum sunt bune și să zicem că sunt bine intenționați. Acuma se plătește prețul și pentru școala prost făcută și pentru felul în care politicienii se raportează la cetățeni și cum își fac munca. Acum vorbim de lipsa de respect față de autoritate. La asta adăugăm analfabetismul științific, faptul că mulți oameni nu mai au o minte vie, curioasă, care să scormonească, să chestioneze ce au în față și devin ușor de manipulat”. Cristian Hatu, președintele Centrului de Evaluare și Analize Educaționale, Libertatea.ro

Ma intreaba multa lume de ce sunt atat de pesimist in privinta unei evolutii pozitive a societatii romanesti? Si le dau de fiecare data aceste argumente pe care le ati citit mai sus. Ne invartim de aproape doua decenii intr un cerc vicios din care nu vom iesi mai repede decat am intrat. Scoala a produs prima distorsiune in sistemul de valori. Absolventii fara merit s au catarat pe functii si pozitii decizionale. Au ajuns sa fie dominanti in toate domeniile publice. Iar ei au recreat lumea in care traim dupa modelul lor de „cariera”. Astazi avem toate simptomele unui organism debil si lipsit de instrumente de aparare.

(SC)LIPICI PE FRUNTE
Faceti un mic efort si cititi afirmatiile de mai jos
”Cifrele (raportate zilnic) sunt reale. Manipularea de la inceput a dus la lipsa de credibilitate a Guvernului (…) Sunt state europene unde comunica doar specialistii, nu presedintele, nu premierul, nici macar ministrul sanatatii. Acolo functioneaza. Cata vreme au vrut sa gestioneze politic, nu mai e credibilitate”, Marcel Ciolacu, presedinte interimar PSD
”Ştiu că ne credeţi pe toţi proşti! Dar nu uitaţi că suntem mulţi! Cui foloseşte denigrarea Bucureştiului? Vreţi să fugă toţi investitorii din Capitala ţării? Să se închidă toate ambasadele? La o populaţie de peste 4 milioane de locuitori, cei 4 mii de pacienţi Covid internaţi în Bucureşti, în 5 luni, dintre care 60% din judeţele ţării, înseamnă un procent foarte mic. Nici pe departe focar.” Gabriela Firea, primarul Capitalei
”Respingem și insinuarea referitoare la catalogarea drept „focar” a municipiului București, precum și prezumțiile conspiraționiste enunțate, fără a prezenta vreun element concludent în susținerea afirmațiilor. Considerăm revoltătoare tacticile de politizare a crizei sanitare, în care este folosită inclusiv contestarea raportărilor oficiale, fapt care încurajează curentele negaționiste și pune în pericol sănătatea cetățenilor”. – Grupul de comunicare strategica
Asadar, liderul partidului majoritar, in opozitie, afirma ca acum datele sunt reale, doar la inceputul epidemiei ar fi fost falsificate. In schimb, un alt lider PSD il contrazice printr o campanie de PR sustinuta si spune exact opusul. Fiind vorba de un subiect atat de complicat si sensibil pentru orice om, te ai astepta ca asemenea vorbe spuse cu nonsalanta sa fie verificate si atent formulate. Dar cum sa rateze un primar in campanie electorala aceasta operatiune de spalat creierele? Abtinerea si decenta nu sunt virtuti printre vanatorii de notorietate de fatada. Traim in aceasta perioada intr un spectacol permanent de intoxicare a mintilor. Nu mai exista limite si nici respect fata de cetateni. Din acest punct, este imposibil sa mai credem pe cineva fara sa ne fie sadita o suspiciune. Dar stiti care este efectul? Cei care sunt campioni la astfel de falsuri publice vor pierde grozav atunci cand se vor confrunta cu alegatorii. Priviti ce pateste Donald Trump in America, parintele realitatii alternative. O regula de aur in propaganda este ca nu poti mentine la nesfarsit iluzia unei realitati fabricate. Ca sa fie eficienta, aceasta trebuie sa fie permanenta, unidirectionala si in totalitate controlata de initiator. Adica numai intr un stat condus de regimuri autoritare.

NU EXISTA TARA PENTRU DESTEPTII NOSTRI
Fara indoiala, nici autoritatile nu sunt de laudat. Numai in cateva zile diferiti responsabili guvernamentali s au contrazis pe seama unor resurse disponibile in spitale. Se observa o lipsa de coordonare in unele cazuri, dar si o insuficienta intelegere a mecanismelor de distorsionare a mesajului catre public. Comunicarea strategica ar fi ajutat la limpezirea liniilor de mesaj si evitarea/reducerea riscurilor de intoxicare cu informatii fabricate. Astfel de asteptari ar trebui sa fie justificate daca citesti cele 2 CV uri ale ministrului sanatatii. Iata un exemplu:
”Gândire strategică (am identificat în mod clar obiectivele care trebuie atinse, precum şi instrumentele şi mijloacele necesare în acest scop. Această activitate a presupus şi consolidarea capacităţii de a forma, conduce şi motiva o echipă); bun organizator al sistemului informaţional, al contactelor necesare.”
Nu este cazul sa analizam mai departe situatia. Au facut o cativa cercetatori de la Academia de Stiinte din America. Acestia au constatat ca, cu cat o persoana are dificultati mai mari in asimilarea si folosirea de informatii noi, in generarea, retinerea si transformarea de imagini vizuale abstracte, identificarea detaliilor semnificative si a greselilor din materiale scrise si tabele, intelegerea si operarea cu continuturi numerice, intelegerea sensurilor cuvintelor, cu atat cresc sansele ca ea sa nu respecte restrictiile impuse de autoritati. Cei care au inregistrat o capacitate mai mare privind memoria de lucru sunt si cei care tind intr-o masura mai mare sa vada distantarea sociala ca avand mai multe beneficii decat dezavantaje. Asadar, cati analfabeti functionali avem? Cat de mare este capacitatea cognitiva a celor care ne conduc?

de Claudiu Lucaci

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.