BALCIUL VANITATILOR
Emisiune scrisa (dedicata oamenilor inteligenti)

ARMATA SOLDATILOR DE LUT
Cu mari eforturi de concentrare si chiar de intelegere a realitatii obiective, parlamentarii au finalizat epopeea unei legi care recompune din alte acte normative in vigoare o forma constitutionala de aplicare a unor masuri de protejare a sanatatii publice. Pe scurt, este vorba de definirea riscului epidemiologic si biologic, a izolarii si carantinei medicale, precum si a temeiurilor si termenelor de contestare a limitarii unor drepturi si libertati. Va amintiti ca judecatorii constitutionali au considerat ca astfel de masuri trebuie impuse prin Lege, dar si cu posibilitatea accesului nediscriminatoriu la justitie in cazul contestarii masurilor. De fapt, ce trebuia sa faca atat Guvernul cat si Parlamentul era stabilirea unor garantii specifice in cazul limitarii unor drepturi si libertati individuale. Dar in locul acestei nevoi si responsabilitati comune s a pornit un val de actiuni demagogice. Guvernul si a amintit ca e nevoie de o lege clara si predictibila, desi avea o criza in desfasurare de peste 4 luni. A produs in viteza un act si l a trimis la Parlament. Care tocmai ce lucra de zor la initiativa ”fara penali” in functii publice. Probabil ca, surescitati de admiterea acestui principiu democratic, care numai la noi are nevoie de o lege si apoi de un referendum, parlamentarii au anticipat ca va rasari urgenta adoptarii unui cadru legislativ pentru izolare si carantina. In doar 2 zile, dupa o fructuoasa analiza cu Raed Arafat, Camera Deputatilor a schimbat major textul legii si l a votat cu viteza luminii. Ajuns la Senat, adoptarea acestuia parea o simpla formalitate. Dar mecanismul s a gripat. Din motive necunoscute, dar usor de intuit. Exista o categorie de public alimentata cu teorii conspirationiste, frici reale sau inventate, care a devenit vocala si chiar militanta. Acest public s a asociat cu mesajul public al PSD care acuza de ceva timp Guvernul de manipulare, falsificarea datelor si abuzuri impotriva cetatenilor. De teama unor represalii de imagine ale acestui public, PSD a fost obligat sa temporizeze adoptarea actului normativ. Timp de o saptamana s au cautat aliati sau institutii independente dispuse sa contribuie la o noua forma a documentului de lucru. N au prea existat sustinatori in aceasta directie, unii declinand invitatia pentru ca era tardiva, altii fiindca nu aveau competenta (vezi cazul CSM ului). Asa ca, tot greul a fost dus de comisia juridica a Senatului, mai bine zis de cativa membri ai acesteia. In mod surprinzator, presedintele Comisiei Serban Nicolae s a retras de la dezbateri in favoarea vicepresedintelui Iulia Scantei, de la PNL. Este un detaliu important, pentru ca ne demonstreaza ca PNL si Guvernul n au pierdut controlul pe fondul legii. Iar o confirmare ca exista un grup de disidenti in PSD este numarul mare de voturi contra din partea unor senatori social democrati. Pentru cei care cred ca s a produs o modificare de substanta, e bine sa stie ca noul text este, in spirit, la fel ca in prima varianta, a Guvernului. S au modificat unele formulari, s au revizuit niste proceduri, s au prevazut masuri asiguratorii elaborate, adica s a facut o sistematizare a continutului. Insa substanta, modul cum se declara riscul epidemiologic, conditiile de intrare in izolare sau carantina, nu difera fundamental. Iata un exemplu: Camera Deputatilor stabilea puteri decizionale pentru directiile de sanatate publica. Acum sunt partajate cu seful DSU. Parintii infectati isi pot lasa in grija statului copiii, daca nu au rude dispuse sa i preia. Acest lucru era prevazut si pana acum in normele legale ale Agentiei pentru protectia copilului. Recursul la justitie se face in complete de 3, respectiv 5 judecatori (ICCJ) asa cum stabilea Camera Deputatilor, dar nu a fost de acord CSM din motive de supra incarcare a cauzelor pe rolul instantelor.

In esenta, textul respecta atat cadrul de actiune stabilit de Guvern cat si masurile exceptionale impuse de autoritatile de interventie. Asadar, mult zgomot pentru aceeasi partitura. Dar, in urma, a ramas o noua tema de campanie electorala si o frustrare artificial intretinuta fata de o parte a populatiei care se considera apriori victima unor abuzuri.

IN VORBE SA NE DUELAM
In spatele acestor operatiuni de ordin politic sunt vanitati si calcule de imagine. Criza este in sine o mina de aur pentru politicienii care au acces la mintile oamenilor. Este asadar, o problema de oportunitate. Amorala in actiune, eficienta in castigarea unei cote de popularitate. Ce nu pot masura precis autorii acestor scenarii de impact imagologic este gradul de incredere al publicului fata de actorii politici. Atunci cand iti cresti notorietatea artificial prin astfel de actiuni publice trebuie sa ai in atentie si riscul pierderii increderii. Fiindca publicul nu judeca prin declaratii si texte in online prestatia ca politician, ci prin capacitatea de a livra rezultatele promise. De aceea, este periculoasa politizarea unei crize care implica si viata alegatorilor. Aici a fost o greseala impartita in ambele tabere. Guvernul este raspunzator pentru neglijarea erorilor de comunicare si ignorarea curentului negationist care a capatat o amploare uriasa. Opozitia majoritara si celelalte partide au preferat batalia sterila, la nivelul retoricii publice, in loc sa aiba atitudine pro-activa prin lansarea de initiative legislative anticipand evolutia situatiei si obligand Guvernul sa se conformeze.

O actiune politica este implinita atunci cand scopurile sunt atinse. Dar daca scopurile iti sunt doar obiective, este previzibil ca nu vei trece mai departe de sticla televizoarelor.

MOTIUNEA ”FATA MORGANA”
Iar va fi depusa o motiune de cenzura. De aceasta data nu mai conteaza daca se termina starea de alerta. Oricum nu s ar fi terminat anul acesta, si asta o intuim cu totii. Acum, insa, trebuie sa creasca alocatiile pentru copii. O masura nobila si utila, dar ca de obicei, este prea mult zgomot de fond. Nu vor fi fonduri financiare pentru dublarea alocatiilor. Nici pentru pensii majorate cu 40 la suta. Asa ca, in loc sa ne facem iluzii, mai bine ne am face curaj. Sa acceptam realitatea. Iar politic, cei care vor sa preia guvernarea trebuie sa o faca transparent si fara conditii. Un salvator nu si negociaza termenii interventiei! Cine crede ca poate conduce aceasta tara in deriva ar face bine sa nu i amageasca pe cei in nevoie. Mai bine un adevar care ofera o perspectiva realista, decat o minciuna care produce frustrare nationala. In orice caz, mi se pare fascinanta decizia CCR care stabileste ca este neconstitutional sa prorogi (amani) termenele de aplicare a unor legi care nu au prevazuta sursa de finantare.

ROMANIA CRIZATA
”Cu ce am greșit, oare, să merităm așa ceva? Sunt colegi epuizați în spitale, care nu și-au văzut familiile de luni de zile, care stau câte 12-14 ore până li se face rău. De ce? Să ne înjure populația? Am renunțat să mai încerc să conving pe oricine de orice.”- medic bolnav de COVID19

Ne pregatim de adevarata criza sanitara? Se pare ca nu. Doar Guvernul, care intelege stresul la care este supus sistemul medical, da semne ca vrea sa faca ceva. Din pacate, nu prea stie ce, in afara de internarea bolnavilor si apeluri disperate pentru respectarea masurilor de protectie. E drept ca toate tarile, chiar si cele mai avansate, se confrunta cu aceeasi stare de confuzie si neputinta. Dar daca masurile de protectie individuala sunt singurele la care ne raportam, atunci suntem condamnati sa fim infectati. Daca in luna august vor fi 1600 de cazuri zilnic, cu toata determinarea presedintelui Iohannis, celelalte partide vor fi primele care vor cere amanarea, din nou, a alegerilor. Dar nu din motive de precautie sau grija fata de romani. Ci din dorinta de a mai amana inca o data confruntarea cu electoratul. Daca chiar ar fi importante alegerile, cand era un moment mai potrivit si urgent sa introduci votul la distanta, prin corespondenta sau electronic, daca nu acum, intr o situatie de criza si distantare fizica obligatorie?

DURERI IN COT
In mod nemeritat, in ultimul deceniu, cand ne uitam la sistemul judiciar iesea mereu in evidenta Parchetul anti coruptie. Din diferite motive, pe care n am sa le dezvolt, cealalta directie autonoma – DIICOT – lucra intr un con de umbra. Sefii sai s au tot rotit intre ei, cu exceptia celor care ajungeau sa rupa rutina numirilor. In ultimii ani, mai multe cazuri cu notorietate: crimele din Caracal, interventia jandarmilor din august 2018, capturarea unei cantitati uriase droguri au adus in atentia publicului activitatea procurorilor anti mafia. In fine… denumirea este supralicitata din perioada cand Alina Bica devenise cunoscuta pentru prietenia sa cu Elena Udrea. In realitate, mafiile din Romania sunt tolerate cu succes de procurori. Iata insa ca notorietatea unor scandaluri publice a obligat DIICOT sa lucreze la vedere.

Mai intai despre 10 august, un dosar clasat. S a incheiat, dupa doi ani, o cercetare care n a descoperit nicio proba de abuz al autoritatilor impotriva manifestantilor. Juridic e posibil asa ceva. Depinde ce vrea sa gaseasca un anchetator. Si cand vrea, chiar gaseste. In acest caz a reusit sa inverseze sarcina probei. Daca exista vinovatii acestea sunt ale persoanelor care au atacat fortele de ordine. Nu doar cele agresive, ci chiar si manifestantii care au tacut sau tolerat astfel de comportamente. Ma mir ca nu s au sesizat si asupra acestor aspecte. Pentru necunoscatori astfel de solutii nu sunt o noutate. Cam asa se intampla cu multe anchete DIICOT in care se cerceteaza pericolul asupra sigurantei statului sau raspunderea unor institutii de forta.

Cazul capturii de droguri din Delta Dunarii. Americanii ne au vandut un pont. Din Brazilia se organiza un transport cu 2 tone de cocaina. S a pus in miscare actiunea de capturare a membrilor retelei de traficanti. Din cauza vremii proaste transferul marfii pe uscat a esuat. Pachete cu stupefiante s-au imprastiat pe litoralele romanesc si bulgaresc. Finalul il cunoasteti, curierii au fost prinsi prin Romania. Dar ce nu stiu multi este ca in ziua transportului sistemul de control si supraveghere din Marea Neagra s a defectat brusc. N avea de doi ani mentenanta asigurata. DIICOT a clasat cauza impotriva unor politisti care au stat… de veghe in zona unde au actionat contrabandistii. N au gasit probe de abuz in serviciu sau complicitate! Imaginati va ca timp de 3 ani radarul care urmareste traficul in Marea Neagra a fost disfunctional in anumite perioade. Cati traficanti, spioni au stiut de aceasta vulnerabilitate, cate manevre ostile si alte provocari s au orchestrat prin aceasta poarta deschisa.

PARCHETUL FOSTEI PROCURATURI
Dar aceste cazuri nu sunt izolate. Chiar si la nivelul Parchetului General descoperi minuni. Pe care le a remarcat si Curtea Constitutionala. Nimeni nu va plati pentru abuzul unor procurori condusi de seful interimar al Parchetelor impotriva unei minore care a fost tinuta cu forta in Romania. Pentru ca scandalul public era orientat mediatic inspre demonizarea celor care fac adoptii internationale, o masinarie a statului s a ocupat sa impuna nelegal masuri de interzicere a unor drepturi. Pentru un astfel de comportament, procurorul Negulescu a fost pus sub acuzare. In privinta lui aceeasi structura de parchet a descoperit ca utiliza metode represive si de fabricare a unor acuzatii false

RECOMPENSE PENTRU FIDELITATE POLITICA
Directorul general din Politia Locala Bucuresti are un salariu de baza de 18.148 lei, adjunctul sau 17.687 lei, un sef serviciu 13.842 lei, iar un politist local poate castiga pana la 8.196 lei brut. Fara sporuri si norma de hrana. Directia Generala de Politie Locala si Control a Municipiului Bucuresti are un buget de 68 milioane lei, din care 75 la suta se duc pe salarii. Cand vedeti aceste cifre sa va amintiti ca acum cativa ani politistii locali erau gardienii publici care se ocupau cu paza parcurilor si a parcarilor. Intre timp au evoluat, au masini inscriptionate ca politia, uniforma ca politistii, autoritate extinsa. Dar cine credeti ca ne va apara pe strada sau in casa? Jandarmeria si politia nationala. Cu salarii la jumatate. Asa ca, atunci cand va intrebati de ce va simtiti in nesiguranta si fara incredere in fortele de ordine sa va aduceti aminte pe cine platim cu sume uriase ca sa ne fie sprijin la nevoie.

OLIGARHIA CUCERESTE ESTUL EUROPEI
Comisia Europeana a publicat un clasament al libertatii presei in statele europene. Suntem in treimea rea. Acolo unde se regasesc multe tari din Europa centrala si de est. Desi putem avea impresia ca traim intr o libertate haotica si nereglementata, in spatele acestei imagini exista o cartelare a organizatiilor media care conlucreaza, voit sau nu, cu puterea/opozitia politica. Puteti intelege mai bine fenomenul din gesturi care par juste. Dupa ce Guvernul a oferit la liber bani pentru publicitate, Parlamentul a plusat si a mai pus la dispozitia serviciilor de PR politic o suma si mai mare din banii contribuabililor. Totul in numele informarii publicului. Desi tocmai cu asta se ocupa organizatiile media: sa informeze de bunavoie. Dar nu contracost. Oricum, la noi este o operatiune imbratisata de toate partidele. La bulgari, acolo unde presa este cu cel mai mic grad de incredere dintre toate statele europene, doar anumiti oligarhi si politicienii aferenti lor detin controlul informarii publice. La vecinii nostri presa este un instrument de santaj care a provocat demonstratii de strada impotriva partidului conducator. Asadar, sa ne gandim ca poate fi si mai rau decat cumpararea de stiri favorabile sau articole elogioase.

de Claudiu Lucaci

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.