Sătui până peste cap de nazurile celor de la Nissan, companie care a intrat binișor într-un nou ciclu de turbulențe, Renault discută cu Fiat Chrysler o posibilă alianță. Oricum situația în industria auto este cât se poate de tensionată, peste tot se fac ”optimizări”, se concediază, se lucrează pe stoc.

Electrificarea produselor este o falsă bună idee. Primo: costurile de fabricație ar putea să scadă, deci marjele pe produs ar putea fi mai mari. Dar elementul critic îl reprezintă bateriile, și faptul că metalele rare care intră în compoziția lor se află în mare parte sub controlul Chinei. Oricum, norme de poluare fanteziste au impus soluții tehnologice pe cât de scumpe, pe atât de ineficiente.

Și ar mai ceva, esențial: puterea de cumpărare a clienților. Care nu mai permite o schimbare atât de deasă a modelelor. Chiar dacă odată cu timpul cresc costurile de exploatare. Ei pot alege să folosească și transportul în comun, multe mari orașe cochetând cu gratuitatea lui, sau trenul, iar autoturismul proprietate personală să fie rezervat vacanțelor și urgențelor, eventual navetei, acolo unde nu există alternative.

Cert este că totul trebuie regândit. Industria auto este greu de reconvertit la altceva. Asta știe, asta face. Dar deține o serie de cunoștințe care se pot aplica în multe alte domenii. Poate că ar trebui să se orienteze și spre ele, să se diversifice, meargă și pe alte drumuri.

de Constantin Gheorghe